Motor mener:
Rækkevidden er stadig ikke imponerende, men med de lavere priser er den store VW ID. Buzz blevet relevant for flere familier. Og leasingpriserne er også blevet attraktive igen.
HANNOVER Få biler har fået så meget opmærksomhed, som da VW med ID. Buzz lancerede den moderne udgave af det klassiske VW-rugbrød. Den smilende familiebil bragte også smil bag rattet, fordi den ikke bare var rummelig, men også kørte overraskende godt.
Den kørte bare ikke så langt på en opladning. Indretningen var desuden lidt spøjs med et kæmpe bagagerum, men blot et traditionelt bagsæde. Og så var prisen lige til den hampre side for mange danskere.
Det sidste er delvist løst, efter at prisen nu har fået et hak nedad. På den almindelige ID. Buzz er priserne faldet ca. 50.000 kr., samtidig med at modellen har fået et lidt større batteri og en markant kraftigere elmotor.
Det er samme tekniske pakke, som man ser på ID.4 og ID.7, med en elmotor på 286 hk og et batteri på 79 kWh netto. Prisen er 390.000 kr. for billigste udgave, her er der tale om Life-udstyrsvarianten, mens man har droppet den tidligere basismodel kaldet Pro.
VW ID. Buzz med plads til syv
Men der er flere nyheder. Fra 420.000 kr. kan du nu bestille ID. Buzz i en lang udgave med enten syv sæder eller med seks såkaldte kaptajnstole. Den lange version er vokset 25 cm i længden, hvilket både giver mere plads i kabinen, og plads til et større batteri på 86 kWh.
Dermed er rækkevidden op til 485 km. Opladningen er også blevet bedre, og det gør nu ID. Buzz mere velegnet som feriebil end de første årgange, der kun havde godt 400 km rækkevidde.
Den har også fået længere akselafstand, og selvom det giver en lidt større venderadius, kan forhjulene fortsat dreje meget skarpt. Det betyder, at den let klarer selv snævre p-pladser, uanset om der er tale om modellen med bag- eller firehjulstræk. Begge har i øvrigt en venderadius på 11,8 meter, hvilket er 70 cm mere end den korte udgave.
De to ekstra sæder bagerst i bilen byder på god benplads, da de midterste sæder kan skubbes op til 20 cm frem. Der er to isofix-beslag på række tre, men på række to er der stadig kun to isofix-beslag. Dermed skal midterste barn på række to fortsat sidde i en stol, der holdes fast af bilens sikkerhedssele.
Længere døre og mere frisk luft
Den lange udgave af ID. Buzz har et par andre smarte detaljer. Da bilen er vokset i længden, er skydedørene også blevet 19 cm længere. Det giver endnu bedre adgang til kabinen, hvilket især er interessant, når man skal om på tredje sæderække.
Der er også kommet mulighed for at få bilen leveret med en rude i sidedørene, der kan åbnes. Det er en lille luge, og der er en i hver side.
Mere vigtig året rundt er ventilationsdyserne, der er kommet i alle udgaver af ID. Buzz. De var savnet da ID. Buzz blev lanceret, hvor man især på bagsædet savnede ventilation. Det er der rettet op på nu. Den korte udgave kan nu også fås med seks sæder til en merpris på 15.695 kr.
GTX-udgave skabt til hestetrailere
I løbet af efteråret lancerer VW også en GTX-variant med firehjulstræk og 340 hk. Dermed kan bilen accelerere til 100 km/t. på 6,1 sekunder. Men mere interessant kan GTX-varianterne trække op til 1,8 tons for den korte udgave af ID. Buzz og 1,6 tons for den lange version.
Derudover har den også et helt mørkt interiør, der adskiller sig markant fra de mere livlige farver, der fås til de normale udgaver af ID. Buzz. Priserne på GTX-varianten er ikke klar endnu, men ser man på ID.4, kan man nok forvente en merpris på ca. 50.000 kr.
For de fleste vil valget dog stå mellem den korte og den lange variant af den opgraderede ID. Buzz. Det der taler for den lange, er især ventilationen på bagsædet, de to ekstra sæder bag samt det større batteri, der også kan lade hurtigere.
VW har også lanceret privatleasingpriser på den nye årgang af ID. Buzz. Billigste udgave koster 15.000 kr. i førstegangsydelse og 4.495 kr. om måneden for 10.000 km om året. Vil du køre længere, koster yderligere 5.000 km om året 400 kr. om måneden. 400 kr. er også merprisen for at vælge den lange udgave, hvis den frister.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.